Tuesday, November 11, 2008

kempunan betul..

pengalaman aku sewaktu kecil di kampung aku bnyak menghabiskan masa di sawah padi..bukan aku membanting padi..jauh skali nak membajak..nak menabur benih pon aku tak pandai..tetapi aku menghabiskan masa menangkap belalang kunyit sebagai santapan aku.

rasa belalang nih sungguh enak sekali..lagi sedap dari ayam masala,tandori,malah tosai sardin kegemaranku jua tercundang...keenakan belalang sukar dilafazkan dengan kata2..hanya bunyi sendawa dan kentut mampu menjawab persoalan..

kini hampir 10 tahun aku tidak merasa keenakan belalang..seolah belalang itu sudah kepupusan keturunannyer dek penangan aku membalun keturunan moyang-moyang belalang..

seminggu yang lepas aku hampir merasai lagi keenakan itu..rupanya tiada kepupusan belalang!!haha..tetapi khabaran itu hanya sementara cuma..belalang yang ku harapkan itu tidak sampai ke perut ku seperti yang diharapkan..janji dari seorang kawan kononnya akan membawa bekalan belalang dari kampung tak kunjung tiba..katanya bekalan itu tertinggal didalam peti ais teratak beliau..

penantian aku untuk merasa kembali keenakan belalang itu hampa belaka..kempunanyer akuuuuu,,,,

10 comments:

Aloy Paradoks said...

ko nak belangkas tak?
kg aku ada byk.
lg sedap lg belalang.

el-jober said...

halal x belangkas tu?aku pernah mkn..tp geli laa..

sW33tdARLiNG said...

mcm mana masak belalang tu? ke macam x-factor... ranggos macam tu jer

Aloy Paradoks said...

kata dh makan, pastu tanye lg halal ke tak, kalu dpt tangkap kat tepi pantai terus bakar....

abrodam said...

kat teratak aku ada bnyk lipas..
nak x??
lipas ngan belalang satu femili je..farah fauzana...

el-jober said...

afkar'z...

belalang tu harus digoreng..tp xsure aper rencahnyer..tp sedappp..siyes sedap yang amat...

el-jober said...

mmg aku dah mkn...sb time tu aku xtau itu adalah belangkas..then persoalan timbul..adakah halal??

el-jober said...

incik adam..

kenapa perlu lipas dirumahmu itu??lipas2 ternakan ku di rumah xcukup untuk aku habiskan wahai en adam...

Aloy Paradoks said...

belangkas adalah halal,,,
tapi makruh,,jgn ngengada nak masak lemak or kari,,dapat,bakar je terus makan otak dia...

tapi jgn banyak, sbb mabukk..
gua kalu follow atuk g pasang bubu selalu tangkap.. pastu ekor dia simpan buat main pedang2.

Rayza MukMin™ said...

umah gua banyak kipas angin..
nak makan datang la umah..