Tuesday, September 1, 2009

pandir kebal..

hunusan keris si pandir sendiri tidak sedikit pun mencederakan beliau..luncai tergamam seketika sehingga gengaman keris itu seakan mengigil ketakutan..luncai terlupa akan kehandalan si pandir dalam ilmu kebalnya yang diamal 100 tahun dahulu..

si pandir tersenyum lebar,seperti puas melakukan onani setelah menduda lebih dari 60tahun..dengan pantas luncai melompat ke atas batu besar,bukan menyelamatkan diri dari pandir,tapi terkejut dengan kehadiran seekor lipas betina dari celahan batu itu..

pandir sebenarnya mahu bersenda dengan luncai dengan menyatakan beliau terlupa akan titah sultan,hanya sekadar mahu menguji ilmu kebalnya dan menunjuk-nunjuk kepada lunchai..

dan pandir bertanya pada luncai akan ilmu yang diamalkan oleh luncai sepanjang tempoh pertapaan..dan lunchai menjawab beliau memperolehi ilmu ghaib dan mampu sampai kemana saja destinasi yang dihajatkan.

pengakuan itu sedikit membuatkan pandir terasa murka kerna selama ini beliau tidak mengetahui tentang kebolehan si luncai itu dan kepenatan perjalanan yang jauh itu mengundang kemarahan yang melampau..

No comments: