Friday, August 28, 2009

...dan aku juga akhirnya.

bercelaru dikotak imanigasiku,
seakan tiada tempat lain utk di duduki..
kelam kabut seraya canvas dan cotton-cotton mahal menyelimuti ruangan beradu
menguji kesabaran kepahlawanan aku
aku bukan seorang dayang yang mampu mengotakan janji untuk berkhidmat untuk sang raja
jauh sekali menjadi seorang gundik untuk memenuhi keperluan yang sihat setiap masa..
aku lah mangsanya..

dari hujung desa hingga ke kota dapat aku hidu..
entah berapa lama masanya sarang-sarang tikus itu berbungkus hitam dicerut itu
unggas-unggas kecil kekuningan merangkak perlahan disetiap ruang itu...jijik..
aku juga menyentuhnya..

ruangan pantri maharaja dipenuhi belanga yang mahal-mahal belaka..
tatkala belanga itu terhidang santapan yang sudah berkurun-kurun lamanya
seperti menyiapkan kepingan-kepingan keju bermutu..demi siapa?
...aku lah

3 comments:

Aloy Paradoks said...

huh....
lu kene sabar lebih...
tapi kalau dah hilang sabar lu lesing je dalam tong sampah!

el-jober said...

ader tterpikir jugak perancangan mcm tu...

abrodam said...

sabar sabar sabar